

yA blir til Resurs Bank
Hvis du har vært kunde hos oss en stund, har du kanskje lagt merke til at vi har brukt både yA og Resurs i vår kommunikasjon. Fra nå av vil vi kun hete Resurs Bank. Du finner oss på resursbank.no, hvor du også får tilgang til vår nye nettbank.
Vi endrer nå banksystemet vårt i Norge for å samle alle kunder i ett og samme system. Dette gjør at vi kan tilby enda bedre banktjenester, en smidigere kundeopplevelse og mer effektiv kundeservice.
Alle berørte kunder vil få informasjon fra oss underveis og i god tid, men dersom du har noen spørsmål nå, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.
Har du yA Innskuddskonto?
Nedenfor har vi samlet svar på noen spørsmål knyttet til den planlagte endringen.
Hvorfor gjør vi denne endringen?
Vi endrer banksystemet i Norge for å samle alle våre kunder i ett felles system. Dette vil gjøre det mulig for oss å tilby enda bedre banktjenester, kundeopplevelse og kundestøtte.
Når skjer endringen?
Endringen skjer mellom 7. og 10. november.
Hva skjer med kontoen min?
Endringen innebærer at din(e) konto(er) blir flyttet til det nye banksystemet. Etter endringen vil konto(ene) være tilgjengelig på onlinebanken på resursbank.no). Du vil motta et nytt kontonummer og et KID-nummer.
Får jeg et nytt kontonummer?
Du får et nytt kontonummer og et KID-nummer. Dette skal du du bruke når du gjør en innbetaling. Dette finner du ved å logge inn på onlinebanken på resursbank.no.
Kan jeg bruke kontoene mine under flytteperioden?
Nei, du vil ikke ha tilgang til din(e) konto(er) i løpet av flytteperioden, som er beregnet til å starte den 7. november kl. 07:00 og være ferdig den 10. november kl. 07:00. Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører deg.
Hvilke kontoer blir berørt av endringen?
Alle kontoer hos yA Resurs og yX blir berørt. Ikke alle kontoer vil bli flyttes til det nye banksystemet. Alle kunder vil bli kontaktet angående sine kontoer.
Jeg har flere sparekontoer – blir alle flyttet?
Ja, alle dine sparekontoer blir flyttet til det nye systemet og vil være tilgjengelige hos Resurs Bank (resursbank.no).
Hva skjer med renten min?
Din migrerte konto, Bufferkonto hos Resurs Bank, vil ha en enda mer konkurransedyktig rente, samt ubegrensede uttak og ingen bindingstid. Vær oppmerksom på at renten kan endres over tid.
Dine opptjente renter vil bli utbetalt som normalt den 1. januar 2026.
Hva om jeg ikke ønsker å være kunde hos Resurs Bank?
Hvis du ikke ønsker å beholde kontoen din(e) kan du lese mer om hvordan du avslutter kontoen i nettbanken (gå til Fra A til Å -> Avslutt din konto). Du må avslutte din konto og overføre pengene til en annen konto i en annen bank senest den 7. november 2025 kl. 07:00.
I nettbanken (yanettbank.ya.no):
Gå til Fra A til Å -> Avslutt din konto.
Renter så langt i år blir overført sammen med saldoen. Dersom det er din siste/eneste konto må du kontakte kundeservice slik som beskrevet under.
Via kontaktskjema:
Du kan avslutte din konto ved å fylle ut kontaktskjemaet på ya.no. Du finner skjemaet ved å gå inn på Kundesenter øverst til høyre på nettsiden, deretter velge Ofte stilte spørsmål, og åpne artikkelen Hvordan avslutter jeg min innskuddskonto hos dere?. Husk å oppgi kontonummeret du ønsker at pengene skal overføres til, og kontoen må være i ditt navn.
Kan jeg betale regninger med min Bufferkonto?
Det er ikke mulig å betale regninger med Bufferkonto, men du kan enkelt overføre penger til din forhåndsregistrerte konto på onlinebanken på resursbank.no. Bufferkonto vil ha en enda mer konkurransedyktig rente, samt ubegrensede uttak og ingen bindingstid.
Kan jeg overføre penger til noen andre sin konto?
Du kan kun overføre penger til en konto som er registrert i ditt navn.
Hvor ofte kan jeg overføre penger fra min Bufferkonto?
Du kan overføre så ofte som du vil.
Koster det noe å ha eller bruke Bufferkonto?
Nei, kontoen er gebyrfri.
Når får jeg mine opptjente renter?
Dine opptjente renter blir utbetalt på din Bufferkonto den 1. januar.
Hvordan registrerer jeg min forhåndsregistrert konto?
Den registrerer du i onlinebanken på resursbank.no. Du kan endre konto så ofte du vil, men det må være en konto som er registrert i ditt navn. Du finner det ved å velge din Bufferkonto under Oversikt og Overføre penger.
Har du yA Lønns- og brukskonto?
Nedenfor har vi samlet svar på noen spørsmål knyttet til den planlagte endringen.
Når avsluttes lønns- og brukskontoene? 
Lønns- og brukskontoene dine vil bli avsluttet 2. desember 2025. Eventuelle tilknyttede bankkort vil bli sperret fra og med 28. november 2025, og det vil heller ikke være mulig å utføre betalinger eller overføringer i nettbanken etter denne datoen.
Hvorfor forsvinner lønns- og brukskontoene? 
Vi gjør denne endringen som en del av vårt arbeid med å forenkle og effektivisere virksomheten vår. I den sammenheng bytter vi banksystem hvor vi ikke vil tilby Lønns- og brukskonto.
Hvordan påvirker dette meg som kunde? 
Hvis du har et debetkort knyttet til kontoen, vil det bli sperret den 28. november 2025. Godkjenning av eFaktura og betaling av regninger vil også bli sperret samme dato. Betalinger som er registrert med forfallsdato etter denne datoen vil ikke bli gjennomført.
Hvorfor kan jeg ikke beholde min lønns- og brukskonto? 
I det nye banksystemet vil vi ikke kunne tilby den funksjonaliteten kunder normalt sett forventer av sin Lønns- og brukskonto som regningsbetaling, kort og kontantuttak.
Hva skjer med pengene mine på Lønns- og brukskontoen? 
Du må overføre pengene dine til en konto i en annen bank, senest den 27. november kl.23:59. Etter dette må du kontakte kundetjenesten for å få hjelp med å overføre pengene og avslutte konto. Dersom du ikke har foretatt deg noe før den 31. januar 2026 vil pengene bli overført til en Bufferkonto.
Hva må jeg gjøre? 
Det er viktig at du gjennomfører følgende steg å snart som mulig for å unngå avbrudd i dine banktjenester (det er ikke sikkert alle steg er relevant for deg):
1. Opprett en ny konto
Åpne en tilsvarende konto i en annen bank.
2. Informer berørte parter
Gi beskjed om ditt nye kontonummer til:
- Arbeidsgiver
- Privatpersoner som overfører penger til deg
- Bedrifter og/eller offentlige instanser der ditt kontonummer er registrert
3. Administrer avtalegiroavtaler og faste overføringer/betalinger
Logg deg inn i nettbanken på ya.no og avslutt eksisterende avtalegiroavtaler og faste overføringer/betalinger. Husk å opprette tilsvarende avtaler i din nye bank.
4. Avslutt konto og overfør saldo
Overføring av saldo i nettbanken må skje senest den 27.11.2025 kl. 23.59
Dette kan du gjøre på én av følgende måter:
- I nettbanken (yanettbank.ya.no)
Gå til "Fra A til Å" → "Avslutt din konto".
Renter så langt i år blir overført sammen med saldoen. Dersom det er din siste/eneste konto eller du har et kort tilknyttet kontoen må du kontakte kundeservice slik som beskrevet under.
- Via kontaktskjema
Du kan avslutte din konto ved å fylle ut kontaktskjemaet på ya.no. Du finner skjemaet ved å gå inn på Kundesenter øverst til høyre på nettsiden. Deretter velger du Ofte stilte spørsmål, og åpner artikkelen "Hvordan avslutter jeg min innskuddskonto hos dere?". Husk å oppgi kontonummeret du
Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe? 
Dersom kontoen din ikke er avsluttet innen fristen, vil eventuell saldo bli overført fra din Lønns- og Brukskonto til en Bufferkonto 31.01.2026. I perioden mellom 28.11.2025 og 31.01.2026 må du kontakte vår kundetjeneste for å overføre og/eller avslutte din konto.
Hva er en Bufferkonto? 
Bufferkonto er en sparekonto med bedre rente, men med noe mer begrenset funksjonalitet. Kontoen kan ikke benyttes til fakturabetalinger, kortbruk eller kontantuttak, og overføringer fra kontoen kan kun gjøres til en forhåndsregistrert konto i ditt navn.
Du finner vilkår og kontoinformasjon på vår hjemmeside: https://www.resursbank.no/dokument-og-skjemaer. Der finner du dokumentene under Alminnelige vilkår Bufferkonto og Kontoinformasjon Bufferkonto.
Dine hjelpemidler
yA Nettbank
yA Nettbank forblir som vanlig. Har du et eksisterende kredittkort, forbrukslån eller innskuddskonto hos yA, logger du som vanlig inn i yA nettbank for å administrere kort, lån eller innskuddskonto.
Til yA Nettbank
Resurs Onlinebank
Hvis du har Resurs Gold logger du etter 1.mai 2023 inn på onlinebanken for å se transaksjoner, fakturaer og kreditt.
Til Resurs Onlinebank
Resurs app
I appen har du full oversikt over dine kort og kontoer hos oss. I appen kan du finne siste transaksjoner og se saldo på lånet.
iOS

Android

Har du spørsmål?
Telefon: 22 56 37 33