Unge viser vei mot et mer bærekraftig forbruk
I fremtiden må vi finne alternativer til bruk-og-kast-samfunn. Abonnementstjenester kan gi fordeler for både lommeboken og planeten – og unge har allerede kastet seg på bølgen. Det viser en undersøkelse fra Resurs.
I omstillingen til et mer bærekraftig samfunn blir sirkulært forbruk stadig viktigere. Abonnementstjenester, der produkter brukes og gjenbrukes, er en måte å forbruke mer sirkulært på.
For å finne ut hvordan forbrukere i Sverige, Finland, Norge og Danmark stiller seg til å abonnere på produkter, har Norstat gjennomført en undersøkelse på vegne av Resurs.
- Abonnementstjenester er på fremmarsj. Vi i bank- og betalingstjenestesektoren kan bidra ved å spille på lag med detaljhandelen og utvikle nye produkter og tjenester som muliggjør omstillingen. Vi har startet på denne reisen selv – blant annet gjennom samarbeidet med fintech-plattformen Payer, der vi i fellesskap skal utvikle en løsning for smidige og sikre betalinger i abonnementstjenester, sier Anders Engstedt, Head of Product i Resurs.
Blant respondenter i alderen 18–29 år tror 38 prosent at de kommer til å abonnere mer i fremtiden, mens bare 26 prosent av de eldste tror det. Bare 9 prosent av unge ser ingen fordeler overhodet med abonnement.
- «Det er tydelig at den yngre generasjonen har tatt til seg denne nye måten å forbruke på – og at de viser vei», sier Henrik Linder, bærekraftsansvarlig hos Resurs.
Produktene som er mest populære å abonnere på, er først og fremst mobiltelefoner, deretter hagemaskiner, sykler og verktøy.
De fleste ser fordeler – men ikke for miljøet
64 prosent av de spurte ser fordeler ved å abonnere på et produkt i stedet for å kjøpe det. Samtidig oppgir kun 10 prosent at en fordel ved abonnementer er at de er mer klimavennlige.
- Sirkulært forbruk er et relativt nytt begrep. Mange forstår kanskje heller ikke hvorfor abonnementer på produkter skulle være mer miljøvennlig. Her har både forhandlere og finansinstitusjoner en mulighet til å informere og skape relasjoner, sier Henrik Linder.
Mer enn halvparten av de spurte tror at vi kommer til å abonnere i større grad i fremtiden. Samtidig var det bare 31 prosent som svarte at de tror de selv kommer til å abonnere på flere produkter i fremtiden. Her finnes det forbedringspotensiale.
Om undersøkelsen
Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse utført av Norstat. Undersøkelsen omfattet totalt 1044 nettbaserte spørreskjemaer i Sverige, Norge, Danmark og Finland, som ble utfylt mellom 11. juli og 10. august 2022. Respondentene var over 18 år.
MER INFORMASJON
Henrik Linder, Nordic Sustainability Manager, Resurs Bank, henrik.linder@resurs.se, +46 079 06 60 906
OM RESURS
Resurs er en ledende nordisk bank med en enkel filosofi: Vi ønsker å skape balanse i folks personlige økonomi og i deres liv. Med dette fokuset utvikler vi tilbud og tjenester innen lån, sparing og betalingsløsninger for butikk og netthandel. Vi tar utgangspunkt i folks hverdag for å skape langsiktig verdi for våre kunder og for samfunnet. Kundebasen er på i overkant av 6 millioner privatkunder og vi er 604 ansatte i Norden.
Dokumenter
16 november 2022