9 av 10 forbrukere ser klare fordeler ved delbetaling

Resurs Bank publiserer i dag Resurs Consumer Report 2021, som omhandler forbrukernes syn på forbrukslån og salgsfinansiering. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse utført av Kantar Sifo og viser, blant annet, at 9 av 10 forbrukere ser klare fordeler ved delbetaling.

Ifølge undersøkelsen har omtrent hver tredje norske forbruker betalt ved delbetaling de siste to årene. En høy prosentandel av forbrukerne som har valgt delbetaling, er fornøyde, og 9 av 10 ser fordeler ved å dele opp betalingen. 33 prosent oppgir at delbetaling har gitt dem mulighet til å kjøpe et produkt av bedre kvalitet, 25 prosent at de har klart å håndtere en uventet kostnad, og 19 prosent at de har kunnet investere i noe langsiktig.

- Delbetaling er en viktig betalingsmåte som gir en rekke fordeler for forbrukerne, men også for samfunnet som helhet, siden det kan bidra til et mer bærekraftig forbruk ved at forbrukerne kan kjøpe noe som har bedre kvalitet og er mer langsiktig. At privatpersoner har mulighet til å ta opp lån eller benytte seg av kreditt, er grunnleggende for et velfungerende samfunn og en bærekraftig privatøkonomi, sier Nils Carlsson, CEO Resurs Bank.

Resurs Consumer Report beskriver også hvordan forbrukere oppfatter forbrukslån og hva de bruker forbrukslån til.

Resurs Consumer Report 2021 – 10 innsikter om forbrukslån og salgsfinansiering kan lastes ned på Resurs Banks nettsted.

Fakta:
Resurs Bank sin nordiske forbrukerundersøkelse Resurs Consumer Report bygger på en undersøkelse gjort i samarbeid med Kantar Sifo. Grunnlaget for rapporten er spørreundersøkelser med forbrukere i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Det er utført 1000 intervjuer i hvert land. Undersøkelsen har resultert i innsikt i de nordiske forbrukernes syn på forbrukslån og salgsfinansiering. Resultatene vil øke bransjens samlede kunnskap og hjelpe den med å tilpasse sine tjenester og utvikle en ansvarlig virksomhet.

Mer informasjon: press@resursbank.no

OM RESURS BANK
Resurs er en nordisk nisjebank med ledende betalings- og finansieringsløsninger for forretninger og kunder. Vi hjelper bedrifter og enkeltpersoner å låne, spare og betale. Med over 40 års erfaring innen handel, gjør vi det raskt, enkelt og trygt å handle, både på nett og i butikk. Vi setter kundeopplevelsen i fokus og arbeider for å få morsomme ting til å skje og vanskelige ting til å føles enklere. I dag har vi ca. 6 millioner private kunder og over 666 ansatte i Norden.